Μπορεί ο μεταβολισμός σας να συμβάλει στον έλεγχο βάρους;

Print
Can your metabolism make  you gain or lose weight?

Όταν αναφερόμαστε στον έλεγχο βάρους, ακούμε πολύ συχνά τη λέξη ‘μεταβολισμός’ σε συνδυασμό με πολλές κατηγορίες του αργού μεταβολισμού για την προσθήκη επιπλέον βάρους. Εδώ παρουσιάζουμε τους παράγοντες που επηρεάζουν τον μεταβολικό ρυθμό, και πως μπορείτε να δώσετε μία μικρή ώθηση στη λειτουργία του.

Μύθοι και αλήθειες για τον μεταβολισμό…

Ο όρος ‘μεταβολισμός’ εκφράζει την χημική διαδικασία κατά την οποία ο οργανισμός μετατρέπει τις θερμίδες που λαμβάνονται από το φαγητό σε ενέργεια.

Είναι κατανοητό ότι ο όρος ‘μεταβολικός ρυθμός’ μπορεί να μπερδεύει αρκετούς. Η λέξη ‘ρυθμός’ υποδεικνύει ταχύτητα και έτσι είναι λογικό αρκετοί να υποθέτουν πως μεταβολικός ρυθμός είναι η ταχύτητα, χαμηλή ή υψηλή, με την οποία λειτουργεί ο οργανισμός.

Στην πραγματικότητα, ο μεταβολικός ρυθμός (ή πιο σωστά, ο μεταβολικός ρυθμός σε ηρεμία) αναφέρεται στον αριθμό των θερμίδων που καταναλώνονται σε 24 ώρες για τις βασικές λειτουργίες του οργανισμού – π.χ. για την αναπνοή και την κυκλοφορία του αίματος.

Φυσικά, ο αριθμός αυτός δεν είναι το σύνολο των θερμίδων που καταναλώνονται μέσα στην ημέρα αλλά ένα πολύ μεγάλο ποσοστό αυτών. Περίπου το 75% των θερμίδων που καταναλώνονται σε καθημερινή βάση χρησιμεύουν στη συντήρηση των οργανικών λειτουργιών. Η πλειοψηφία των θερμίδων που απομένουν καταναλώνονται κατά τη διάρκεια των καθημερινών δραστηριοτήτων και ασκήσεων.

Ποιοί παράγοντες επηρεάζουν τον μεταβολικό ρυθμό;

Ενώ ορισμένοι άνθρωποι συνηθίζουν να καταναλώνουν περισσότερες θερμίδες για την ολοκλήρωση των βασικών μεταβολικών διαδικασιών (γρήγορος μεταβολισμός), ο μεταβολικός ρυθμός δεν αφορά μόνο το πόσο γρήγορα καταναλώνονται οι θερμίδες αλλά κυρίως πόσες θερμίδες καταναλώνονται κάθε μέρα. Έτσι, ενώ δε μπορείτε να βοηθήσετε τον οργανισμό σας να καταναλώνει τις θερμίδες πιο γρήγορα, μπορείτε να τον βοηθήσετε να γίνει πιο αποτελεσματικός.

Παρακάτω παρουσιάζεται ένας σύντομος οδηγός με τους παράγοντες που επηρεάζουν τον μεταβολικό ρυθμό:

  1. Σωματικό μέγεθος
  2. Οι άνθρωποι με μεγαλύτερο σωματικό μέγεθος εμφανίζουν υψηλότερο μεταβολικό ρυθμό από ότι οι πιο μικρόσωμοι. Αυτό συμβαίνει επειδή έχουν περισσότερα κύτταρα, το κάθε ένα από τα οποία πραγματοποιεί διαδικασίες μεταβολισμού.

  3. Σωματική σύνθεση
  4. Η άπαχη μυϊκή μάζα διατηρεί έναν πολύ σημαντικό ρόλο στην αποτελεσματικότητα του μεταβολισμού. Κάθε 450 γραμμάρια άπαχης μυϊκής μάζας καταναλώνουν περίπου 14 θερμίδες ημερησίως, ενώ 450 γραμμάρια λίπους, καταναλώνουν μόλις 2 θερμίδες την ημέρα. Τα μυϊκά κύτταρα μπορούν και μετατρέπουν τις θερμίδες σε ενέργεια ενώ τα κύτταρα λίπους όχι. Έτσι, είναι λογικό όσο αυξάνεται η μυϊκή μάζα, τόσο να αυξάνεται και ο μεταβολικός ρυθμός.

  5. Ηλικία
  6. Οι φυσιολογικές ορμονικές αλλαγές που συντελούνται με τη μεταβολή της ηλικίας, οδηγούν στη μείωση της μυϊκής μάζας. Ο οργανισμός γίνεται λιγότερο αποτελεσματικός στην αποκατάσταση των μυϊκών βλαβών από τη γενική χρήση και φθορά, προκαλώντας μείωση των μυϊκών κυττάρων. Σαν αποτέλεσμα, ο οργανισμός καταναλώνει λιγότερες θερμίδες.

  7. Φύλλο
  8. Οι άντρες συνήθως διατηρούν υψηλότερους μεταβολικούς ρυθμούς από τις γυναίκες καθώς κατά πλειοψηφία είναι πιο μεγαλόσωμοι. Περισσότερη μυϊκή μάζα σημαίνει περισσότερα κύτταρα που καταναλώνουν θερμίδες.

  9. Μειώνοντας υπερβολικά την πρόσληψη θερμίδων
  10. Η δραματική μείωση της πρόσληψης θερμίδων, μπορεί να προκαλέσει πτώση του μεταβολικού σας ρυθμού, καθώς ο οργανισμός σας προσπαθεί να αποδώσει το ίδιο αλλά με λιγότερες θερμίδες. Ωστόσο, αυτές οι μειώσεις είναι σχετικά μικρές, ειδικά εάν οι αλλαγές στην πρόσληψη θερμίδων είναι σε λογικά πλαίσια και όχι δραματικές.

Πως να δώσετε ώθηση στον μεταβολικό σας ρυθμό…

  • Καταναλώστε περισσότερη πρωτεΐνη. Ο οργανισμός σας χρησιμοποιεί την πρωτεΐνη για να χτίσει και να αναδομήσει τον μυϊκό ιστό. Χωρίς αυτή, ο οργανισμός δεν μπορεί να διατηρήσει τα μυϊκά κύτταρα και να τα βοηθήσει να αυξήσουν τον μεταβολικό ρυθμό.
  • Αύξηση μυϊκής μάζας. Η αύξηση αυτή βοηθά στην αύξηση του μεταβολικού ρυθμού σε ηρεμία.
  • Αύξηση καθημερινών δραστηριοτήτων. Η άσκηση αναγκάζει τους μύες να λειτουργήσουν, διατηρώντας έτσι την άπαχη μυϊκή μάζα και αυξάνοντας τον μεταβολικό ρυθμό. Οι αυξημένες δραστηριότητες μπορούν επίσης να βοηθήσουν στην εξισορρόπηση του μεταβολισμού μετά από μεταβολές στην πρόσληψη θερμίδων.

Γράφτηκε από την Susan Bowerman, MS, RD, CSSD. Η Susan είναι μισθωτή σύμβουλος της Herbalife.

Η Herbalife Ελλάδας είναι ενεργό Μέλος της Ελληνικού Συνδέσμου Εταιριών Απ’ Πώλησης


el-CY | 17/9/2019 3:45:38 μμ | NAMP2HLASPX04